🎙پادکست کافیا | اخبار و اتفاقات دنیای قهوه

اپیزود 20 | انتشار: 7 دی 403

🔻موضوعات

▫️ کشورهای دیگه با این قیمت‌های قهوه چه می‌کنن؟ 🤨

3 روشی که شرکت‌ها، رستری‌ها و کافه‌ها استفاده می‌کنن چیه؟

—-
▫️می‌دونستید تو دنیا «هتل، رستوران و کافه‌ها» رو مثل هم می‌ببین؟

+ یک اصطلاح جالب در صنعت کافه‌دار

—-
▫️وقتی کافه‌ای درآمدش ثابت می‌‌مونه، چه کنه بیشتر بشه؟ 💸

+ 10 روش برای افزایش درآمد کافه‌ها

————

🕑 11 دقیقه

بشنوید 👇

لینک سایر قسمت‌ها

متن این قسمت از اخبار هفتگی رو می تونید در پایین ببیینید و بخونید

سلام، نوذری هستم و یه اپیزود دیگه از پادکست کافیا با تازه‌های دنیای قهوه. این هفته هم سه تا آیتم داریم:

  • فعالان قهوه تو کشورهای دیگه با گرونی قهوه چی می‌کنند؟
  • یه اصطلاح باکلاس توی صنعت کافه‌داری و مهمانداری که بد نیست بدونیدش.
  • ۱۰ تا پیشنهاد برای افزایش درآمد کافه که شاید یکیش به دردتون بخوره.

آیتم اول – گرانی قهوه و واکنش‌های فعالان بازار قهوه

خب، همونطور که می‌دونید، گرونی قهوه فقط برای ما نیست و تقریباً همه کشورها با این مشکل روبرو هستند. حالا یا به خاطر خشکسالی تو برزیل، یا سیل توی ویتنام، یا هر چیز دیگه‌ای، قیمت جهانی قهوه به بالاترین حد خودش رسیده و گرون‌تر از همیشه هست.
من داشتم می‌گشتم ببینم شرکت‌ها، تولیدکننده‌ها و فعالای بازار قهوه تو کشورهای دیگه چه برنامه‌ای برای مشکل گرونی قهوه دارند. تو این جستجوها سه تا استراتژی بیشتر تکرار شده بود و بیشتر توصیه شده بود که اینجا می‌خوام براتون بگم.
اولیش اینه که واردکننده‌ها، تولیدکننده‌ها و روستری‌ها یه خورده فتیله قهوه‌های گرون قیمت اسپشیالیتی رو پایین می‌کشند. حتما می‌دونید، بعضی از برندهای مطرح و تخصصی قهوه، بعضی قهوه‌ها رو نه تنها از یک منطقه خاص از یک کشور، بلکه از یک مزرعه خاص می‌خرند. مثلاً میرن با کشاورز توی منطقه سیداموی اتیوپی قرارداد می‌بندند که آقا، کل محصول این مزرعه شما سال بعد برای من، اینم پولش.
یعنی کل قهوه سیداموی اتیوپی اون شرکت انگار از یک مزرعه خاص داره تامین میشه، حداقل مثلاً یک پارتش، یه بارش. و خب این هم خیلی خاصه، هم توی تبلیغات شرکت کمک می‌کنه، هم مشتری رو راضی نگه می‌داره که ببین، این کیفیتش ثابت، اصلاً مال یه مزرعه است.
و البته از اون طرف هم گرون درمیاد، چه برای اون شرکت، چه برای مصرف‌کننده نهایی.
خب، حالا که قیمت‌های قهوه سر به فلک کشیده، بعضی از شرکت‌ها، حالا یا واردکننده‌ها، قید اینو دیگه می‌زنن و کمتر سراغ این روش‌های لوکس و گرون قیمت میرن. همین که بدونن امسال مثلاً قهوه عربیکاشون تامین شده یا قهوه اتیوپیشون دیگه اوکیه، یا نهایتاً مثلاً یه گونی خاص مثل یرگاچف و می‌تونن الان داشته باشن، احتمالاً همین براشون کافیه و راضی می‌شن.
و دیگه نمیرن به سمت حالا چیزای خیلی ژیگولی‌تر و گرون‌تر. پس این یکی از اتفاقاتی‌ست که توی دنیای قهوه در واکنش به گرونی قهوه می‌افته.

راه دومی که من دیدم استفاده می‌کنند اینه که میرن به سمت محصولات فوری و آماده مصرف، مثلاً لاته آماده که احتمالاً دیدید توی ایران، مثلاً حالا مارک کاله دقیقا اومده همین کارو کرده. درسته کاله فعال بازار قهوه نیست، ولی این محصولش، این محصول آماده مصرفش که توی یخچال راحت تو سوپری شما می‌گیری، درشو باز می‌کنی، سر می‌کشی.
این رو بعضی از شرکت‌های تولیدکننده قهوه میان برای جبران افت فروششون یا افت سودشون، این لاین رو هم اضافه می‌کنند تا بتونن یک کمک درآمدی داشته باشند و از این شرایط مثلاً بغرنج قهوه عبور کنند و ازش رد بشن.

و راه سوم که میتونه برای کافه‌ها هم استفاده بشه اینه که حالا که قهوه گرون‌تر شده، مشتری ممکنه فکر کنه دیگه ارزش نداره که اونقدر پول رو بده بابت این قهوه. بنابراین کافه‌ها میان چیکار میکنن؟ میان ارزش قهوه رو توی ذهن مشتری و مصرف‌کننده می‌برند بالا، حداقل نسبت به بقیه رقبا که با همین قیمت میدن. اینا چیزی اضافه‌تر میدن که حالا مثال میزنم.
مثلاً ممکنه یه مجموعه بیاد یه سری کارهای اجتماعی و عام‌المللی انجام بده. مثلاً اسپانسر یه مسابقه دوچرخه‌سواری بشه برای شهروندان یا حداقل هم محله خودش. اسپانسر بشه و از این طریق بگه، ببین، من زندگی بقیه شهروندها هم برام مهمه و همش دنبال مثلاً فروش و سود کافه خودم نیستم.
یا ممکنه مثلاً یه کافه دیگه‌ای بیاد کمپین جمع‌آوری زباله راه بندازه، یا مثلاً درخت‌کاری. از این کارهایی که می‌کنن و بعد مثلاً به شرکت‌کننده‌های اون حالا رویداد اجتماعی، قهوه رایگان بده، صبحونه‌ای بده، یه کاری بکنه که یه نقشی توی اون حرکت اجتماعی ایفا بکنه.
بعضی از جاها که من دیدم اینه که میان و اگر حالا تعداد زیادی شعبه و نیرو دارن، میان بخشی از نیروهاشون رو اختصاص میدن به کارمندهای معلول که از نظر جسمی در واقع یه محدودیتی دارند. میان اونا رو به کار می‌گیرن تا اینجوری باز به جامعه سیگنال بدن که من در واقع اتفاقاتی که کف جامعه می‌افته برای منم مهمه.
منم صرفاً یه کسب و کار نیستم که همه رو به دید پول ببینم.
خلاصه، فکر کنم گرفتید دارم چی میگم که یک سری اتفاقات و برنامه‌های اجتماعی رو راه می‌ندازن برای اینکه ارزش اون برند و نگرش مردم نسبت به اون برند یه خورده از بحث صرفاً پولی و مالی بیاد بالاتر و با ارزش‌تر دیده بشه.

بعضیا میان یه سری کارهای وفادارسازی و برنامه‌های تخفیفی می‌ذارن. مثلاً یه ساعت خاصی رو قهوه رو ممکنه به نصف قیمت بدن.
که حالا توی جاهای دیگه من گفتم که فرض کن استارباکس یه برنامه گذاشته بود به اسم هپی اور یا ساعت خوش. مثلاً فرض کنید بعضی می‌گفتن آقا، ۹ صبح تا ۱۰ صبح، فلان آیتم مثلاً کاپوچینو یا فراپوچینو این نصف قیمت. یا مثلاً ۵ عصر تا ۶ عصر. حالا برای شعبی که خلوته میان این کارو میکنن.
که یه جورایی بگن، من نمی‌تونم قیمتمو کم بکنم و می‌دونم شما اذیتید که قهوه گرون شده، ولی مشتری اگر کسی از شما در واقع اصرار داره ویکی قهوه گرون قیمت بخوره، ولی الان دیگه پولش نمیرسه تو شرایط بد اقتصادی، بیاد اون ساعت مراجعه بکنه. من نصف قیمت بهش میدم و یه حالی هم در واقع دارم بهش میدم.
البته ممکنه بلافاصله تو ذهنتون بیاد که من این کافی کوچیک به درد همه نمی‌خوره. آره، دقیقاً همین که میگید. اما اینا صرفاً ایده‌است. به هر حال ممکنه یه مجموعه بزرگی شنونده حرف‌های من باشه بیاد از این استفاده کنه.
یا اینکه یه کافه کوچیکی باشه، چیزایی که من گفتم اصلاً به ذهنشم خطور نکنه. ولی کنار اینا بیاد بگه که عجب، این کارو من می‌تونم حداقل برای مشتریام انجام بدم.

مطلب پیشنهادی: سود هر شات اسپرسو چقدر است؟ + فرمول محاسبه سود یک فنجان قهوه

آیتم دوم – اصطلاح هورکا

اما تو آیتم دوم می‌خوام یه اصطلاح نسبتاً باکلاس به شما یاد بدم که توی صنعت کافه‌داری استفاده میشه. اونم هورکا هست. هو برای هتل، ر برای رستوران و کا برای کافه. هتل، رستوران و کافه این سه تا کنار هم یعنی هتل و رستوران و کافه وقتی میاد کنار هم میشه هورکا.
داره به ما می‌گه که اینا کنار هم انگار یه چیز مشترکی دارن، یه سرچشمه مشترکی دارند و اونم مهمانداریه. یعنی چه هتل، چه رستوران و چه کافی‌شاپ هیچ کدوم در واقع فروشگاه و مغازه و اینا نیستند، بلکه بیشتر یه محلی برای پذیرایی و برای مهمانداری هستند.
به خاطر همین این سه تا رو گاهی جز صنعت مهمانداری در نظر می‌گیرند و در مجموع به اینا میگن صنعت هورکا.

آیتم سوم – ۱۰ پیشنهاد برای افزایش درآمد کافه

اما آیتم سوم همونطور که اول گفتم قراره ده تا پیشنهاد بدم برای افزایش درآمد کافه. کافه‌ها و کلاً همه کسب‌وکارها ممکنه از یه جایی به بعد متوجه بشن که دیگه درآمدشون ثابت شده و رشد نمی‌کنه. حالا چه درآمدشون خوب باشه، چه درآمدشون کم باشه، اما متوجه می‌شن که انگار دیگه ثابته و هر سال همون عدد پارسال رو هی دارن مثلاً تکرار می‌کنن یا همون تعداد مشتری رو دارن و دیگه بهشون اضافه نمی‌شه.
تو اینجور مواقع که یک کسب‌وکار یا مثلا یک کافه مشتریش و فروشش ثابت میشه و دیگه تکون نمی‌خوره، یه راه جلوی پای اونا وجود داره، اونم توسعه کار هست. یعنی اضافه کردن خدمتی به خدماتشون که قبلاً نداشتن.
اینجا من ده تا روش برای توسعه کار توی کافه‌ها میگم و بعداً حالا توی دوباره و بعداً جاهای دیگه قطعاً در موردشون بیشتر صحبت می‌کنیم. پس من ده تا رو لیست می‌کنم.
۱۰ تا روش برای توسعه کار. بازم میگم که این روش‌ها ممکنه به درد هر کسی نخوره، ولی در مجموع ممکنه به شما ایده بده و یه جرقه بزنه تو ذهنتون. پس من ۱۰ تا رو میگم به این صورت:
۱. تبدیل کافه به کافه فود یا کافه رستوران با اضافه کردن لاین غذا یا ساندویچ.
۲. تبدیل کافه به کافه گیم با اختصاص یه جایی برای بازی کردن.
۳. تبدیل کافه به کافه بیکری یا همون کافه نون یا کافه شیرینی هم میگن با اضافه کردن یه لاین تخصصی برای شیرینی و کوکی و نون و کروسان و چیزای دیگه.
۴. تبدیل کافه وی به کافی‌شاپی که سالن داره برای نشستن.
۵. تبدیل کافه امروزی به قهوه‌خونه یعنی کافه سنتی با اضافه کردن تخت و قلیون و اگرم شد غذا.
۶. برگزاری ایونت مثلاً جشن تولد، مهمانی یا حالا برنامه‌های خاص.
۷. اضافه کردن موسیقی زنده.
۸. رفتن به سمت فروش اینترنتی، مثلاً رفتم تو اسنپ فود.
۹. اضافه کردن فروش دستگاه و تعمیر دستگاه‌های قهوه‌ساز.
۱۰. تبدیل کافه به کافه روستری طوری که هم قهوه خودشو تامین بکنه و هم بتونه به بقیه قهوه روز شده بفروشه.

دقت کنید که هر کدوم از این‌ها حالا دنگ و فنگ‌ها و هزینه‌های خاص خودشو داره، اما به نظرم این ۱۰ دانه کنار هم یه دور دیگه بشنوید، یه جایی بنویسید، به هر حال یک خوراک فکری برای اینکه آدم یه ایده‌ای به ذهنش برسه.
خوب، ممنون از توجهتون. قبل از اینکه خداحافظی کنیم، یک دقیقه از یه آهنگ رو با همدیگه می‌شنویم. داستان. سلام تویی.

چند مطلب پیشنهادی:

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین .
Inline Feedbacks
View all comments