🎙پادکست کافیا | اخبار و اتفاقات دنیای قهوه

اپیزود 13 | تاریخ ضبط: 17 آبان 403
🔻موضوعات

▫️ از دستگاه اسپرسوساز به آسیاب: لطفاً قهوه رو ریزتر کن!
معرفی فناوری جدیدی که باعث میشه اسپرسوساز و آسیاب با هم صحبت کنن😳

▫️ آقا یه قهوه بده که کافئین نداشته باشه! (به زودی نه، همین الان در ایران) 🧐

▫️ اینکه «میخوام مشتریام بیشتر شه» یه جمله‌ی به‌دردنخوره 😐
درستش اینه: میخوای کدوم مشتریات بیشتر شه، گذری یا ثابت؟

————
🕑 12 دقیقه

بشنوید 👇

لینک سایر قسمت‌ها

متن این قسمت از اخبار هفتگی رو می تونید در پایین ببیینید و بخونید

سلام نوذری هستم و یه قسمت دیگه از پادکست کافیا با تازه‌های دنیای قهوه

این هفته هم سه تا آیتم جذاب داریم اولی درباره فناوری جالبی که امکان صحبت کردن بین دستگاه اسپرسو ساز و با آسیاب فراهم می‌کنه دومی درباره اینکه چرا قهوه حتی بدون کافئینشم مشتری داره و خواهان داره صحبت می‌کنیم و در آخر درباره اینکه چطور می‌تونیم مشتری رو به مشتری ثابت تبدیل کنیم نکاتی رو میگیم.

آیتم اول

یه اتفاق جالبی توی دنیای دستگاه‌های اسپرسو ساز آسیاب افتاده اونم اینه که لامارزوکو که سازنده معتبر دستگاه اسپرسوساز صنعتی هست با مالکونیگ که اونم یه سازنده غول در زمینه آسیاب‌ها هست اومدن یه کار جالب کردن به این صورت که یه فناوری درست کردن که امکان اتصال و یه جورایی صحبت کردن اسپرسو سازو به آسیاب فراهم می کنه.

اینجوری که مثلاً شما یک سری تنظیمات میدی به اسپرسو ساز مثلا من اسپرسو که می‌خوام در واقع در بیارم و می‌خوام پرفکت باشه اینجوری که میخوام ۲۰ گرم پودر قهوه باشه و ۴۰ گرم خروجیم باشه یعنی اون مایع قهوه و می‌خوام مثلاً توی ۳۰ ثانیه عصاره گیری انجام. اینا رو به اسپرس ساز میگید وصل میشه به آسیاب باهم درباره نگوشیش مذاکره میکنن و آسیاب خودشو بر اساس گفته‌های اسپرسو ساز تنظیم میکنه.

البته این امکانم وجود داره که باریستا دخالت بکنه و مثلاً تنظیم رو خودش بیاد اعمال بکنه یا کلاً از این حالت اتوماتیک ببر حالت دستی این بالاخره یک قدم رو به جلو هست برای اینکه یک جورایی آسیا و اسپرسو ساز نقش ربات رو ایفا بکنن و یه جورایی یه دستیار هوشمند که اینجوری هم نشه که مثلا باریست همش باید دخالت بکنه یک سری چیزهایی که باریستا تشخیص میده درسته به این دو تا دستگاه میگی اونو دیگه بین خودشون در واقع هماهنگی رو. انجام میدن و کارشون رو راه میندازند

آیتم دوم

اما درباره قهوه دیکف می‌خوایم صحبت کنیم قهوه بدون کافئین. خیلی جالبه همیشه ما فکر می‌کنیم که علت جذابیت و محبوبیت قهوه فقط به کافئینشه ولی بارها شما حس کردید که قهوه به خودی خود هم یه جذابیت‌هایی داره بنابراین همیشه هم اون کافینش نیست که آدم رو سر شوق میاره و دوست داره یه لبی به فنجون بزنه بلکه خود اون حال و هوای قهوه است یا حالا خواص و اون مواد بیشتری که توش هست به آدم نشاط میده اون هم در واقع میتونه جذاب باشه و دوست داشتنی.

اما بعضیا با کافئین مشکل دارند یا مثلا ساعت از شبه که نمیخواهند کافی وارد بدنشون بشه آبشون رو به هم بزنه اما میخوان قهوه بخورن. اینجا راه حل چیه قهوه دی کف هست یا همون قهوه بدون کافئین که به نظرم داره کم کم توی بعضی از کافه‌های تو ایران هم باب میشه و مشتری‌هایی هستند که به این درجه از حالا درک رسیدن که من یه انتخاب دیگری هم دارم به جز قهوه با کافئین می‌تونم قهوه کم کافی بدون کافئین یا همون کف هم داشته باشم یا مثلا دکتر قدغن کرده که خیلی سمت کافی نرو حالا یا به خاطر حساسیت‌های سیستم گوارشش یا به خاطر اینکه کافئین ممکنه به هر حال روی یک بیماری که اون داره تاثیر منفی بذاره به خاطر همین دارن میرن به این سمت که از کافه ها انتظار دارند که قهوه بدون کافئین رو هم داشته باشن.

اگه بخوام خیلی ساده بگم که دو سه تا روش وجود داره برای حذف کافئین از قهوه:

یه روشش اینه که میان دونه سبز قهوه رو در مجاورت آب قرار میدن بعد حالا جوری در واقع میاد اون کافئین دونه سبز رو استخراج میکنه بدون اینکه خیلی روی طعم قهوه اثر بذاره یه روش دیگش که حالا یکمی صنعتی‌ترینه که میان تحت فشار دی اکسید کربن قرار میدن اون دی اکسید کربن میاد مولکول های کافئین قهوه رو باهاشون واکنش نشون میده و اونا رو خارج میکنه و چیزی که میمونه یه قهوه بدون کافئین هست .

که البته تو اون حالت آخر که گفتم که خیلی حالا مثلا حالت صنعتیه و حرفه ای تر هم هست تاثیر خیلی خیلی کمتری روی. طعم قهوه می‌ذاره البته یه روشی وجود داره برای اینکه حتی اگر مشتری از قهوه کف حالا خیلی مثلاً ممکنه خوشش نیاد اون طعمش میشه با روش‌هایی اون طعم قهوه رو بهش برگردوند یا حداقل حال و هوای قهوه خوری رو بهش برگردون مثلا توصیه کنید به مشتری که اگر مشکلی نداره قهوه رو به صورت ترکیبی بخوره به سمت لاته کاپو چینو چه میدونم ماکیاتو و حالا چیزهای دیگه پس توصیه میکنم که کم کم شما هم اگر هنوز این کارو نکردید برید به سمت اینکه قهوه داشته باشید و این گزینه رو هم به منوتون اضافه کنید و اگر با کافئین مشکل دارید یا اگر ساعتی از شب هست که این خواب رو ممکنه به هم بزنه. بفرمایید دی کف.

مطلب مرتبط: کافئین قهوه چقدر است؟ کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟  |  قهوه بدون کافئین چیه؟

آیتم سوم

اما آیتم آخر درباره بحث همیشه جذاب افزایش فروش و افزایش مشتریه. البته این دفعه نمیخوام خیلی کلی صحبت کنیم می‌خوایم از یه زاویه دیگه‌ای به این قضیه نگاه کنیم اونم اینکه ما مشتریامون بیایم دسته بندی کنیم چجوری بیایم بگیم مشتریامون کدوماشون گذران کدوماشون گهگاهی اند و کدوماشون ثابته

مشتری گذری کسایی که احتمالاً یک بار مسیرشون به سمت ما میخوره به هر علتی و دیگه بعیده بیان سمت ما حالا یا ما دیگه. اونا رو نتونستیم جذب بکنیم یا خودشون کلاً دیگه مسیرشون اونجا نمیخوره به اینا میگه مشتری گذری برای ما میشن مشتری گذری

مشتری گهگاهی اسمش روشه اینجوری نیست که هیچ وقت دیگه نیاد گاهی مسیرش از اونجا میخوره گاهی یه کاری داره یا و میاد سمت ما.

مشتری دسته سوم که میشه مشتری ثابت سودآورترین مشتری ها هستند برای ما.

نکته مهم اینجا چیه نکته مهم اینه که ما برای اینکه تعداد مشتریامونو جذب کنیم یا از مشتری موجود در واقع سود بیشتری و درآمد بیشتری رو کسب بکنیم باید اینجوری دسته بندی شده نگاه کنیم نمی‌تونیم خیلی کلی بگیم من چه جوری مشتریامو زیاد. کدوم دسته از مشتریان می‌خوام زیاد بکنیم می‌خوام مشتری گذریم بیشتر کنم یه کاری باید بکنم می‌خوام مشتری گهگاهی حالا یا مشتری ثابتمو زیاد بکنم خب یه کارای دیگه‌ای باید بکنم

بذارید مثال بزنم. فرض کنید که شما یه جایی هستید مثلاً یه منطقه گردشگری و مسافرین گردشگران یا حتی زائرایی مثلاً از نقاط دیگه کشور یا از شهرهای دیگه استان میان سمت شما بعضی از جاها هستند که هر خانواده یا هر مسافری سالی یک بار یا هر چند سال یکبار میره اونجا ممکنه اونجا بیاد تو اون شهر شما تو اون منطقه شما مسیرش بخوره بیاد جلوی کافه شما اون حالا قهوه میخواد نوشیدنی میخواد غذای داشته باشیم هر روز و هر هفته و هر ماه یا حتی هر سال بیان اینا کلاً ذاتا کاری دیگه هم. براشون بکنیم یا مثلاً یک نقطه‌ای از شهر هستیم که برای خرید میان ولی ما میدونیم که کسی که مثلاً میاد اونجا سال یه بار اونجا کار داره میدون نانوایی نیست که مثلا هر روز مشتری بیاد سالی یه بار میاد مثلاً یه وسیله خیلی خاص خونگی رو اونجا می‌خره و میره در این حالت ما مطمئنیم که مشتریمون گذری و دیگه هم نمیاد حالا ما باید چیکار بکنیم؟

اگر بخواهیم درآمد مون رو بیشتر بکنیم باید تلاش بکنیم که تعداد همین مشتری های گذری بیشتر بشه مثلا کاری کنیم که مشتری گذری که میان به اون نقطه از شهر یا به شهر ما یا به سمت ما دارن میان کاری کنیم که راحت‌تر ما رو پیدا. حالا یا با زدن تابلو راهنما یا با یا با اینکه مثلاً بریم جای بهتری و لوکیشن بهتری مغازه بگیریم یا اینکه بتونیم اگر حالا جای پارک اونجا نیست بتونیم یه پارکینگی فراهم کنیم به هر روشی. اینا کارهایی که میشه کرد برای اینکه ما مشتریای گذریمون رو بیشتر بکنیم اما اینکه انتظار داشته باشیم اینا بیشتر مشتری ثابت انتظار بیجاییه و باید رو همون هدف اول تمرکز کنیم.

اما اکثر کافه‌ها و اکثر کسب‌وکارها مشتریاشون این پتانسیل دارند مشتری ثابت. مثلا هم محله‌ای اونجا هستند محل کارشون اونجاست مسیر هر روزه‌شون یا هر هفته‌شون اونجاست یا چه میدونم آخر هفته‌ها میان اونجا اینها ما میدونیم که یه تعدادی به صورت تکراری و منظم به اونجا میان حالا یا روزانه یا هفتگی یا ماهانه اینا رو ما میتونیم روشون کار بکنیم به عنوان مشتری ثابت.

نکته مهم توی تبدیل مشتری گذری مشتری که میاد اونجا در واقع زیاد میاد اونجا ولی مثلا یک بار اومده پیش ما اگر من بخوام این مشتری رو تبدیل کنم به مشتری گگاهی یعنی مثلا حالا هر هفته میاد اونجا یا هر ماه. یا مشتری ثابت یعنی جوری که هر روز یا هر مثلاً چه میدونم در هفته چند روز یکبار میاد اونجا پیش ما اگر من بخوام ایشون رو تبدیل بکنم به مشتری ثابت خودم نکتش اینه که اولین تجربه رو باید برای اون مشتری جذاب بکنم بعضی وقتا هم نمیخواد خیلی کارای عجیب و غریب بکنیم همین که من بدونم اون مشتری که یک بار داره میاد سمت من برای چی اومده دفعه بعد اگر دوباره میخواد بیاد اونجا آیا من اون جایی هستم که دوباره به من فکر کنه منو تو لیستش بذاره بیاد سمت من یا نه بذارید یه مثال بزنم فرض کنید که.

شما جایی هستید که خانواده‌ها زیاد میرن خب کافه‌ای که می‌خواد میزبان خانواده باشه قطعا فرق میکنه با کافه‌ای که مثلاً حالا بیشتر مجرد میاد اونجا یا جوونه میان اونجا و من باید دقیقاً خودمو بزارم جای اون اون خانواده چی میخواد از من فرض کنید که من یه سالن دارم جایی برای نشستن دارم خانواده میان اونجا و اینجا دیگه من حواسم هست که این خانواده‌ها بعضیاشون زوج هستن جوان هستن خب اینا یه فضای خصوصی می‌خوان یه حال و هوای دیگه‌ای می‌خوان

اینها نحوه پذیراییشون نحوه احترامشون حتی نحوه سرکشی بهشون فرق می‌کنه با یه خانواده مثلا که بچه داره و اتفاقا زیاد باید بریم سمتش ببینیم بچه چی میخواد مثلا چه میدونم سرویس بهداشتی می‌خواد بره باید برم کمکشون کنم راهنماشون کنم. یا دستش کثیف شده باید کمکش بکنم بیا دستمالی چیزی میخوان پس با اینکه من میدونم مشتری من خانواده است.

ولی همین دو گروه خانواده هم با هم فرق می‌کنه زوج جوان با خانواده‌ای که بچه داره فرق می‌کنه پس نکته چیه من باید حواسمو جمع بکنم که اول این مشتری‌ها بازم میان این حوالی یا نه اگر میان این شانس رو من دارم که اون مشتری اگر اومد سمت من کاری کنم که دفعه بعدم بیاد باز یه روش هم وجود داره مثل حالا بحث های مثل کد تخفیف میدن گاهی یه هدیه میدن چیزی که به هر حال شما اگه فکر کنید قطعاً ایده‌های بیشتری به ذهنتون میرسه.

من در واقع این تلنگر فقط خواستم بزنم که اگر یه زمانی حالا خواستید به مشتری به افزایش مشتری یا به افزایش فروش فکر کنید این نگاه هم میتونه کمک کنه که آقا من با توجه به موقعیتم با توجه به حالا خدماتی که میدم مشتریام گذری اند یا میشه این گذری‌ها رو گهگاهی یا ثابت کرد اگر میشه چیکارا میتونم بکنم اگر این مشتریا جای خاص و ثابتی میرن اونجا اون مکان اون مقصد چه کارایی کرده آیا منم می‌تونم از این کارا بکنم یا نه امیدوارم استفاده کرده باشید این اپیزود رو با یک چند دقیقه‌ای از یه آهنگ. به پایان می‌رسونیم.

مطلب مرتبط: افزایش فروش کافه

پایان.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین .
Inline Feedbacks
View all comments