🎙پادکست کافیا | اخبار و اتفاقات دنیای قهوه

اپیزود 14 | تاریخ ضبط: 24 آبان 403
🔻موضوعات

▫️ قهوه رو گرونتر می‌خریم اما نمی‌تونیم گرونتر بفروشیم🥲
پیشنهادی برای اینکه با قیمت‌های جدید چه کنیم

▫️ روش‌های قیمت‌گذاری هرچیزی
اینجاش یه‌کم کتابیه و حوصله سربر 🥱 اما به‌دردبخور 😉

▫️ سبک جدیدی از کافه‌ها برای قهوه‌بازها
اگه خواستید این نوع کافه رو راه بندازید قبلش مشورت فراموش نشه⚠️

————
🕑 12 دقیقه

بشنوید 👇

لینک سایر قسمت‌ها

متن این قسمت از اخبار هفتگی رو می تونید در پایین ببیینید و بخونید

سلام نوذری هستم و یه قسمت دیگه از پادکست کافیا با تازه‌های دنیای قهوه.

سه تا آیتم داریم:

  • ابتدا درباره دومین موج افزایش قیمت قهوه تو سال ۴۰۳ صحبت می‌کنیم و اینکه خب واکنش ما به عنوان کافه دارا چی باید باشه
  • بعد درباره روش‌های قیمت‌گذاری صحبت می‌کنیم و اینکه قیمت گذاری اصولی چه جوری باید باشه چه روش‌هایی هست
  • و در آخر یه سبک جدید از کافه‌ها رو بهتون معرفی می‌کنیم که اخیراً ترند شده

آیتم اول

دومین موج گرونی قهوه تو سال ۴۰۳ هم رقم خورد اولیش فروردین ماه بود که قیمت‌های جهانی کشید بالا و قیمت‌های قهوه روبوستا حدود ۵۰ ۶۰ درصد گرون شد خب مدتی طول کشید تا کافه‌ها و مشتریاشون تونستن با قیمت‌های جدید کنار بیان که موج دومم از راه رسید این بار اما ربطی به بازار جهانی نداشت دلایل داخلی بود چطور دولت جدید اومد ارز نیمایی رو از قهوه برداشت تا قهوه از این به بعد با دلار آزاد وارد بشه همین خبر کافی بود تا قهوه حدود ۳۰% گرون بشه.

این یعنی کافه‌ها باید قهوه رو گرون‌تر بخرم و طبیعتا هم گرون‌تر بفروشن مثلاً اگر قبلاً یه قهوه رو می‌خریدن کیلویی ۵۰۰ تومن و اسپرسو رو مثلاً می‌دادن ۳۰ تومن الان همون قهوه اگه شده باشه ۶۵۰ باید بدن ۴۰ تومن

اما مسئله افزایش قیمت همیشه به این آسونی نیست چون گاهی با همین افزایش قیمت چند هزار تومانی ممکنه مشتری تصمیم دیگه‌ای بگیره مثلاً به جای اینکه قهوه رو بیرون بخوره تو خونه استفاده کنه یا اینکه کمتر بیاد کافی یا اگه میاد کمتر خرج کنه. این موضوع در نهایت باعث میشه سود کافه‌ها کم بشه برای مدت چون یا باید قهوه رو ارزون‌تر بدن خب دارن از سود خودشون می‌زنن یا اینکه به همون اندازه‌ای که باید گرون کنند که در اون صورت ممکنه مشتری نخره در مجموع برای مدتی این موضوع به ضرر کافه‌ها تموم می‌شه مخصوصاً اونایی که مشتریاشون حساسن به قیمت

خب تکلیف چیه؟

تجربه نشون داده بهترین مقاطع بحرانی رو تحمل کنید یعنی سعی کنید همون اول قیمت رو جهشی نبرید بالا که مشتریا یه مدت بتونن با قیمتای جدید حالا بتونن بیان بیان کافه و بعد مثلاً بعد از دو سه ماه شما بتونید توی شرایط مناسبی دوباره قیمت رو به حد واقعی خودش برسونید

معمولاً این روش جواب داده مخصوصاً اینکه به هر حال تو بازار ما تورم هست و مشتری‌ها هم وقتی میبینن چیزای دیگه تو همین دو سه ماه گرون شده این انتظارم دارن که قهوه هم گرون‌تر شده باشه البته اگر دوباره تو همین دو سه ماهی که شما می‌خواید مثلاً حالا پلکانی ببرید بالا دوباره قهوه گرون بشه خب دیگه یه مصیبت بدتریه و ممکنه بیشتر بخواید تحمل کنید در هر صورت فشار روی قشر کافه‌دار هست در این شرایط. چون این فشار را مشتری نمی‌تونه تحمل کنه ممکنه مثلاً نیاد یا کمتر بخره یا هر چیزی پس شما باید یه مدت مدارا کنید

درک می‌کنم که وقتی میگم مدارا کنید یعنی ممکنه اجارتون عقب بیفته ممکنه قسطی عقب جلو بیفته ولی به هر حال تو این شرایط آدم باید بتونه اینجوری مدیریت بکنه و بگذرونه پس خلاصه پیشنهاد اینه که پله پله ببرید بالا و نه یهویی.

مطلب پیشنهادی:  خرید قهوه عمده

آیتم دوم

همونجوری که گفتم درباره قیمت گذاری و روش‌های قیمت گذاری توی هر نوع بیزینسی هست این یکم ممکنه کتابی و همچین علمی و اینا به نظر برسه تئوری به نظر برسه. ولی به نظرم اگر این دو سه دقیقه رو تحمل کنید و این چیزایی که می‌خوام بگم به صورت خلاصه انگار شما تونستید همه روش‌های قیمت گذاری که تو دنیا تو شرکت‌های بزرگ و کوچیک و هر نوع بیزینسی که هست استفاده میشه رو داشته باشید پس به نظرم به زحمتش می‌ارزه گوش کنید این تیکه رو لطفاً.

پس سوال اینه من توی کسب و کارم کافه یا هر کسب و کار دیگه چه جوری باید قیمت گذاری کنم آیا هرچی رقبا گفتن؟ آیا هرچی خودمون خواستیم، یا هرچی مشتری گفت؟

بذارید با مثال این بحث رو ادامه بدیم:

فرض کنید قیمت تموم شده یه شات اسپرسو با در نظر گرفتن همه هزینه ها شده ۱۵ همه هزینه‌ها یعنی هزینه‌های مصرفی مثل قهوه و کاپ و آب و شکلات و هر. و هزینه‌های جاری مثل اجاره و برق و حقوق و استهلاک و مالیات و همه چیزهای دیگه با همه اینا حساب کردی دیدید یه شات اسپرسو پای شما در میاد ۱۵ این البته مثاله خب حالا شما سه تا راه دارید یک شما پیش خودت میگی من می‌خوام روی هر سفارش ۵۰ درصد سود کنم یعنی نصف پولی که از مشتری بابت هر سفارشش می‌گیرم می‌خوام سود باشه اگر قیمت تمام شده شما ۱۵ تومن باشه چقدر باید بدید که نصفش بشه سودتون دقیقاً باید بشه ۳۰ تومن یعنی شما طبق قیمت تموم شده که ۱۵ تومنه میدید ۳۰ تومن که نصفش برای شما سود باشه. به این میگن قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده.

مطلب پیشنهادی: سود هر شات اسپرسو چقدر است؟ + فرمول محاسبه سود یک فنجان قهوه

اما روش بعدی تو این روش شما یه سود سالانه در نظر میگیری و میگی من این سود رو می‌خوام از تو این کار در بیارم چه جوری قیمت بدم به اون سود برسم مثلاً شما فرض کن برای راه‌اندازی کافت یه میلیارد تومن هزینه کردی فرض کنید یه یه میلیارد انگار شما سرمایه‌تو خوابوندی میای فکر میکنی میگی که من اگر اینو میذاشتم بانک سود سالانه بانک مثلاً ۲۰% بود این یک میلیاردو به من ۲۰۰ میلیون تومن سود می‌داد هیچ کاری هم نمی‌کرد. حالا که اومدم پولمو گذاشتم توی کار و خودمم دارم وقت میگذرونم می‌خوام حداقل این بشه دو برابر یعنی ۴۰۰ تومن به من بده می‌صرفه به نسبت ۲۰۰ تومان بانک می‌خوام از این کارت ۴۰۰ میلیون تومان در سال سود داشته. حالا طبق آمار فروشم میام حساب میکنم آیا الان سالی ۴۰۰ میلیون سود خالص به من میده اگه نه چطور باید قیمتارو دستکاری کنم که به این عدد برسم اصلا میشه قیمت گذاری رو دستکاری کرد آیا مشتری مثلاً تحملشو داره آیا رقبا اجازه میدن آیا شرایط بازار همچین چیزی هست یا نه پس من در این حالت میام چیکار میکنم یک سودی در نظر میگیرم اگر کمتر اون شد ممکنه تصمیم بگیرم اصلا وارد این کار نشم یا این کار رو تغییر بدم جمع بکنم برم یه کار دیگه ای .

مطلب پیشنهادی: درآمد کافه چقدر است؟ با مثال های واقعیمحاسبه سود سالانه کافه + فرم آماده

اما روش سوم اینطوریه که شما به قیمت‌های بازار و بقیه رقبا نگاه می‌کنید مثلاً می‌بینی اکثر رقبای تو این منطقه دارن میدن مثلاً ۴۰ تومن ۵۰ تومن در این صورت شما سه تا راه. یا همون ۴۰ تومنو میدی یا بالاتر از ۴۰ یا زیر ۴۰ .

اگه هم قیمت بقیه بدی طبیعتاً مشتری انتظار داره که شما لول کاریت هم مثل بقیه باشه یعنی از نظر امکانات و شرایط و دکور و کیفیت کار و این‌ها تقریباً توی سطح باشید اگه بالاتر بدی انتظار اینه که چیزی بالاتر از بقیه به مشتری‌ها بدی مثلاً چی مثلاً فرض کن همه رقبای دیگه که دارن میدن ۴۰ تومن تیک وی باشند و شما مثلا سالن داری برای نشستن خب طبیعتاً مشتری اینو می‌پذیره از شما وقتی میدی ۵۰ تومن میگه به هر حال داره به من یه خدماتی میده که می ارزه یا پارکینگ داری حالا هر چیز دیگه‌ای.

اما گاهی ممکنه بخوای حتی کمتر از بقیه بدی در این صورت یا خودت بی نتیجه رسیدی که آقا بقیه از من یه سر و گردن بالاترن مشتری نمی‌پذیره قیمت بقیه برا من منطقی نیست من باید کمتر بدم یا اینکه اول کارته و می‌خوای اصطلاح خودتو جا بندازی از این روش استفاده می‌کنی و کمتر از بقیه رقبا میدی پس تو این حالت حالت سوم شما قیمتتو با رقبا و قیمت میانگین تو بازار در واقع می‌سنجی.

خب همینجا یه لحظه صبر کنید الان من یه سوال دارم:

قیمت گذاری شما تا الان چه جوری بوده؟ کدوم یکی از این سه روش بوده؟ آیا بر اساس قیمت تمام شده بود یعنی می‌گفتی یه سودی من حتما روی این قیمت تموم شده می‌کشم و استفاده می‌کنم یا بر اساس سود سالانه مد نظرت بود مثلاً می‌گفتی این کسب و کار باید به من ماهی ۵۰۰ تومن سالی ۵۰۰ تومن سالی یه تومن باید بده آیا بر این اساس قیمت گذاری می‌کردی یا بر اساس قیمت رقبا قیمتتو تعیین می‌کردی.

جواب دادن به این سوال باعث میشه همین سه تا روش یه لحظه تو ذهنت مرور کنی و هم اینکه به هر حال اگر یه زمانی بخوای فکر دیگه‌ای بکنی این سه تا روش جلوته و می‌تونی از اینا استفاده کنی.

آیتم سوم

اما آیتم آخر. درباره یه سبک جدیدی از کافه‌ها هست به اسم کافه‌های اسپشیالیتی بریم ببینیم چیه یه سوال وقتی من میگم کافه شما چی میاد تو ذهنت؟

یه جایی که اسپرسو سرو میکنه یه رستوران کوچک با منوی محدود غذا و نوشیدنی یا یه جایی که بشه ساعت‌ها با تنهایی یا حالا با دوستان نشست و قهوه خورد و حرف زد و استفاده کرد از زمان اینا همش درسته همش کافن و همش یک تیپ از کافه.

اون اولی در واقع حالا به زبان به اصطلاح خارجی ها میگن یه اسپرسواره یعنی یک. جایی که تخصصی داره اسپرسو میده در واقع دومی یه کافه رستورانه چون غذا هم داره طبیعتا و سومی در واقع حالا یه کافی شاپیه که یه فضای فراهم میکنه برای کار برای ایونت برای دورهمی برای جلسه و چیزهای دیگه حالا با تم‌های مختلف گاهی مثلاً کافه گیمه گاهی کافه فیلم گاهی کافه کتابه.

اما یه نوع کافه دیگه هم میشه تصور کرد کافه‌ای که به صورت تخصصی و ویژه روی قهوه‌های اسپشیالیتی تمرکز میکنه انواع قهوه‌های عربیکا و سینگل اوریجین یا همون تک خاستگاه از کشورهای مختلف تو این کافه هست. با همه دم افزارهای دمی که می‌شناسیم دارن قهوه سرو می‌کنن برای مشتری که سایفون داره چی و چی داره و باریستاهایی که هم عاشق قهوان و هم متخصص دانه و رست و و انقدرم با دانش و با حوصله‌ان که می‌تونن در طول روز ساعت‌ها با مشتری در مورد قهوه‌های جدیدشون حرف بزنند هر روز یه قهوه جدیدو تست می‌کنن به هر مشتری ممکنه یک قهوه جدیدی رو معرفی می‌کنند.

فرقی که این کافه ها با کافه‌های دیگه داره اینه که اگه همه اونا اسپرسو دارن و کنارش مثلاً قهوهای دمی اینا قهوه‌های دمی دارند و کنار. حتی اسپرسو را مثل بقیه سیو نمی‌کنند اسپرسوارم با قهوه‌های عربیکا و تک خاستگاه و لایتروس سرو می‌کنند یعنی همون قوی اسپشیالیتی رو در واقع میان باهاش اسپرسو می‌زنند.

تنوع قهوه‌هاشونم غوغا به پا می‌کنه دیگه اگه کافه عربیکا داشته باشه اینا همه عربیکا رو دارن اگه یه جایی اتیوپی داشته باشه اینجا همه گونه‌های اتیوپی رو داره سیدامو داره لیمو داره و چی یعنی هر نوع قهوه‌ای که بشه وارد کشور کرد و وجود داشته باشه اینا دارن.

احتمالاً حدس بزنید که این کافه‌ها بیشتر به درد کدوم قشر و کدوم شهرها میخوره و حتی میتونید حدس بزنید که اصلاً با وجود کافه‌های معمولی که هست چرا اصلاً همچین نوع کافه‌ای باید وجود داشته باشه کافه اسپشیالیتی که تخصصی روی قهوه‌های اسپشیالتی کار می‌کنه احتمالاً پیش خودتون میگید یه گروهی از مشتری هستن که واقعاً قهوه بازن به معنی واقعی و نمی‌خوان از هیچ اتفاقی از دنیای قهوه عقب بیفتن و نیاز دارن برن یه جایی که از اونا جلوتر باشه بنابراین نیازه که همچین کافه‌هایی البته برای قشر خاصی راه بیفته و با یه خدمات خاصی.

حالا اگر دوست داشتید که همچین کافه‌ای رو راه اندازی کنید می‌تونید که حالا با هم یه صحبتی داشته باشیم و به شما مشورت بدم. چون خیلی حساس این قضیه و ممکنه هر جایی کار نکنه.

خب ممنون از توجهتون امیدوارم که از این اپیزودم راضی باشید

چند مطلب پیشنهادی:

قهوه اسپیشیالیتی چیست ؟

راهنمای صفر تا صد راه اندازی کافه و کافی شاپ به زبان ساده

پایان.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین .
Inline Feedbacks
View all comments