برای بیشتر کردن درآمد قهوه فروشی، دو راز وجود دارد که یکیش را میدانید و یکیش را نه.
راز اول را شما می دانید: جای خوب.
تقریباً هر مغازه ای در بازار، اگر پاخور داشته باشد، نصف راه را رفته است و بلکه بیشتر.

اما همه نمی توانند در یک جای خوب مغازه بگیرند.

و اگر هم بگیرند، یا رقیب زیاد است، یا آنقدر اجاره اش بالاست که ممکن است کم بیاورند.

من در این آموزش می خواهم نکاتی را به شما یاد بدهم که قهوه فروشی موفق تری داشته باشید. چه جای خوب باشید و چه یک جای معمولی.

اول این مطلب به شما گفتم که رازی وجود دارد که شما نمی دانید.

آن راز موفقیت چیه؟

قبل از اینکه راز را به شما بگویم، یک سوال از شما می پرسم:

به نظر شما، سود یک قهوه فروشی در چیست؟

در فروش بالا.

درست است؟

بله. همه دنبال فروش بیشتر هستند.

برای یک بازاری، چی بهتر از اینکه مغازه اش پاخور داشته باشد.

اما همان طور که گفتم، همه کافه ها پاخور ندارند.

پس چطور باید فروش مان را بالا ببریم؟

باید مشتری ثابت داشته باشید.

باید کاری کنید که هر یک مشتری که بار اول به کافه شما می آید، بارها و بارها برگردد.

سود شما اینجاست.

بیایید یک مثال بزنیم.

فرض کنید شما در روز 5 مشتری جدید دارید. یعنی پنج نفر که قبلاً از شما قهوه نخریده بودند.

اجازه بدهید به این مشتریان بگوییم مشتری گذری.

فرض کنید امروز پنج نفر، فردا پنج نفر و هر روز همین تعداد مشتری گذری به مغازه شما وارد می شوند و قهوه ای می خورند و می روند.

اگر روزی پنج نفر مشتری گذری داشته باشید، در ماه می شود حدود 150 نفر.

اگر این 150 نفر هر کدام 5 هزار تومان به شما سود بدهند، می شود 750 هزار تومان در ماه.

خیلی کم است. نه؟

حالا فرض کنید، طوری شود که از هر کدام از این پنج مشتری، فقط 3 نفر هفته ای یک بار باز هم به مغازه شما بیایند.

یعنی از این 150 نفر مشتری گذری، نود نفرشان هر هفته به مغازه شما برگردند. که می شود چهار بار در ماه.

نود نفر ضربدر چهار بار در ماه ضربدر هر بار پنج هزار تومان می شود:  1،800،000 تومان!

بله.یک میلیون و هشتصد هزار تومان.

یعنی شما 750 هزار تومان را تبدیل کردید به یک میلیون و هشتصد هزار تومان. درواقع، درآمد شما بیشتر از 2 برابر شده (2/5 برابر)

چطور؟ با تکرار خرید.

یعنی شما کاری کردید که مشتریان گذری، به جای اینکه یک بار از شما خرید کنند، 4 بار در ماه خرید کنند (تازه همه آنها هم نه، فقط نصف آنها)

اما چطور؟ در ادامه به شما می گویم.

چطور مشتری تکراری و ثابت داشته باشیم؟

جواب این است:

فکر کن داری به برادر و خواهر خودت قهوه می فروشی!

تعجب کردید؟

برای اینکه از این حالت دربیایید، اول با دیدن کلیپ زیر، یک کمی لبخند بزنید:

بله
حرف ما همان حرف عباس توی گشت ارشاد است: فرض کن واسه خواهر و مادر خودت میخوای.

البته محترمانه اش می شود این: فرض کن برای برادر و خواهر خودت می خواهی 🙂

شاید بگویید: ما که این را خودمان می دانستیم. باید احترام مشتری را داشت.

دقت کنید که این نکته، فراتر از احترام به مشتری است.

وقتی برادر یا خواهر شما به مغازه تان بیاید، آیا شما فقط احترامش را حفظ می کنید؟

یا اینکه بهترین قهوه را برایش سرو می کنید؟

اگر قهوه مانده و کهنه باشد، از همان قهوه بهش می دهید؟

اگر خواهرتان درباره قهوه سوالی داشت، سرسری جوابش را میدهید؟ یا هر چی بلدید بهش می گویید.

مسلماً شما خواهر و برادرتان را دوست دارید و کاری می کنید تا راضی و خوشحال از مغازه برود بیرون.

این کار چه سودی دارد؟

بالاتر برایتان یک مثال زدم و دیدیم که اگر تلاش کنیم، مشتری های گذری را به مشتری ثابت تبدیل کنیم، درآمدمان 2 برابر می شود.

چطور مثل برادر و خواهر خودمان با مشتری رفتار کنیم؟

این دو چیز را به مشتری بدهید: احساسات خوب و اطلاعات خوب.

تمام.

1- احساسات خوب

خیلی ساده است.

مشتری یک انسان است و دوست ندارد با او خشک برخورد کنید. به او خوش آمد بگویید. لبخندی بزنید. حتی زورکی.

(می دانم قبمت دلار و بدهکاری ها و کرونا و وضعیت بازار، لبخند را از شما گرفته است. اما توی این گرانی ها، لبخند ارزانترین چیزی است که می توانیم به همدیگر بدهیم.)

مشتری دوست ندارد به چشم پول یا کارت بانکی به او نگاه کنید. به او خیلی ساده تعارف کنید؛ قابل ندارد.

او فقط نیامده که قهوه ای بخورد و برود. با او حرف بزنید، اگر او را می شناسید، حالش را بپرسید (البته اگر خودش آمادگی حرف زدن داشته باشد)

اگر مشتری قلبی بوده، نظرش درباره قهوه ای که قبلاً پیش شما خورده را بپرسید.

2- جواب سوالش را بدهید!

من فوق لیسانس دارم. مدتی هم مدرس بودم. سرزبانم بد نیست.

اما بارها شده که وقتی با یک فروشنده صحبت می کنم، به تته پته می افتم. انقدر که بد جواب آدم را می دهند.

باور نمی کنید؟

به این سوال و جواب فرضی بین فروشنده و مشتری دقت کنید:

مشتری فنجان قهوه در دست: ببخشید این قهوه کجاییه؟

فروشنده: برزیل

مشتری: یعنی رست بزریله؟ یا اینکه از برزیل وارد میشه و تو ایران رست می کنید؟

فروشنده: آره

مشتری: من قبلاً یه قهوه خوردم خیلی خوشمزه و خوش عطر بوده، گفته بود قهوه بزریله. شما میدونید چی بوده؟

فروشنده: نع

 

مشتری که از این سوال و جواب نتیجه ای نگرفته، مثل یک بچه ساکت و مودب، پول قهوه را حساب می کند و آرام از مغازه بیرون می رود. و دیگر هم برنمی گردد.

حالا بیایید خود را به جای این فروشنده بیحال بگذاریم و با چشم برادری به مشتری نگاه کنیم.

مشتری (فنجان قهوه در دست و طوری که انگار از طعم قهوه زیاد راضی نیست): ببخشید این قهوه کجاییه؟

فروشنده: این قهوه میکسه. برزیل و چند کشور دیگه.

مشتری: یعنی رست بزریله؟ یا اینکه از برزیل وارد میشه و تو ایران رست می کنید؟

فروشنده: تقریباً اکثر قهوه هایی که تو بازار می بینید وارد میشه و همینجا رست میشه.

مشتری: چه جالب… میگم من قبلاً یه قهوه خوردم خیلی خوشمزه و خوش عطر بوده، گفته بود قهوه بزریله. شما میدونید چی بوده؟

فروشنده: نمیشه اینجوری نظر بدیم. برزیل هم قهوه خوب داره و هم قهوه معمولی. معمولاً هم قهوه برزیل رو به صورت میکس میدن. مثل همین قهوه ای که داری میخوری.

مشتری: عجب

فروشنده (این بار فروشنده است که صحبت را ادامه می دهد. چون می داند که مشتری هنوز جوابش را نگرفته): راستی، قهوه ای که خوردی، خیلی تلخ بود؟ یا کمی هم به ترشی می زد؟

مشتری: آره یه کم ترش بود.

فروشنده: الان اینی که داری میخوری، یه خورده ترش تر باشه، بهتره برات؟

مشتری: آره دوست دارم.

فروشنده:  پس بزار یه شات دیگه برات بزنم که ترشی اش بیشتر باشه. مهمان من.

مشتری: نه آقا. زحمت میشه برات.

فروشنده:  اونو دیگه نخور. صبر کن…

حالا شما پیش بینی کنید که این مشتری با چه احساسی از کافه بیرون میزند؟

چقدر احتمال دارد دوباره برگردد؟

چقدر احتمال دارد که این قضیه را برای خانواده اش تعریف کند؟

چقدر احتمال دارد دفعه بعد با دوستش بیاید؟

 این جوری که ورشکست می شویم!

قرار نیست هر بار قهوه مجانی بدهید. فقط یک بار برای آن مشتری این کار را می کنید.

تازه، قرار نیست همه از قهوه شما بدشان بیاید تا مجبور شوید هربار یک شات اضافی بدهید.

مهم این است که بدانید مشکل و خواسته مشتری چیست و کمکش کنید.

گاهی فقط با جواب دادن.

گاهی با راهنمایی کردن قبل از خرید.

و گاهی هم با یک شات اضافه. مهمان شما.

این جوری که از کار و کاسبی می افتیم؟

اگر مشتری شما آنقدر زیاد است که نه خودتان و نه شاگردتان نمیرسید این قدر برای مشتری وقت بگذارید، پس دیگر چه نیازی بود که این مطلب طولانی را بخوانید؟!

و اگر مشتری تان کم است و از درآمد پایین گله دارید، خب این راه را امتحان کنید. برایش وقت بگذارید. ببینید آیا حرف من درست از آب درمی آید یا نه. ببینید درآمد شما دوبرابر می شود یا نه.

 

من خیلی حرف زدم.

حالا نوبت شماست.

نظر شما درباره چیزهایی که گفتم چیه؟ پایین بنویسید ↓

3.9 7 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
59 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین .
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
3 ماه قبل

عالی بود تجربه خوبیه ممنونم

پارمیس
1 سال قبل

خیلی خوب بود
دقیقا من همینکارو میکنم
کافه ام یه جایه خیلی خلوته و هر کی میاد تو مغازه رو سعی میکنم نگهش دارم خیلی دقت کردم وقتی از مشتریام نظر میپرسم و بهشون حس مهم بودن میدم همشون برمیگردن

مهدی
1 سال قبل

خیلی مفید بود یه کاره ساده که شما پیشنهاد دادی خیلی به ما کمک میکنه

Last edited 1 سال قبل by مهدی
مسعود
1 سال قبل

عالی و پر معنی یه لحظه رفتم جای مشتری اولی گفتم قهوه رو بریزم دومی گفتم اونجا دیگه پاتوق خودمه ❤️🫡☕️☕️

علی خاکزاد
2 سال قبل

ساده مفید کوتا میگم
دمت گرم خیلی خوب بود

مجتبی
2 سال قبل

سلام
نظر من هم همینه
چون مشتری برای غذا خوردن و سیر شدن به قهوه فروشی نمیاد
کار ما دقیقا یه کار احساسیه و با احساسات مردم سرو کار داریم
تا زمانیکه نتونیم حس خوب به مشتری بدیم نمیتونیم موفق باشیم
حس خوب چه از نظر کیفیت چه دکور چه روابط اجتماعی ..

احمد
2 سال قبل

سلام آقای نوذری عزیز
مطالبتون یکی از یکی بهتره، خسته نباشید
میخواستم راجع به مسئله ای نظرتون رو بدونم، من از مشتری ای که پاشو از حدش فراتر بذاره خوشم نمیاد، به همه مشتری ها احترام میذارم ولی بعضی هاشون رو خودم می پرونم(البته محترمانه) و قید اون پول رو میزنم تا اعصابم راحت تر باشه، به نظرتون اشتباهه و باید به خاطر سودی که از جیب اونها به جیب من میرسه کنار بیام؟

سام
2 سال قبل

ایول داری بخدا

اسماعیل
3 سال قبل

سلام شب شما بخیر
ممنون از مطالب خوب و کاربردیتون.
من میخوام کافه بزنم ولی دوست دارم آموزش ببینم که بهترین باشم آیا آبادان آموزشگاه داره؟
و آیا آموزشگاه تاثیری در بهتر بودن داره؟

سلیمان
3 سال قبل

به به از این مطلب مفید. لذت بردم. ممنونم

Farshad
3 سال قبل

عالی بود👌👌

فرشاد
3 سال قبل

سلام مرسی از وقتی که میزارید
من لازم دارم مشورت بیشتری ازتون بگیرم اگه براتون مقدور در مورد خرید وسایل مورد نیاز کافه تریا راهنمایی بیشتری بفرمایید

محمود
3 سال قبل

درود 🙂 خیلی جذاب در عین حال مفید توضیح دادید .
در واقع امور خدماتی جملگی استوار بر رعایت موارد فوق هستند.

فرشید رضوی
3 سال قبل

سلام بنظرتون تو کمربندی یا بزر گروه قهوه فروشی بزنم بهتر نیست تا تو شهر باشه

علی نجفی
3 سال قبل

Perfect 👍🌹🤗

علی نجفی
3 سال قبل

Perfect 👍🌹🤗

امینی
3 سال قبل

عالی بود

حسام
3 سال قبل

عالی بود
سپاسگذارم 🙏🌹

امیر افشار
3 سال قبل

سلام من قصد راه اندازی کارگاه رست رو دارم میخوام باهاتون مشاوره کنم ممنون میشم یه شماره تماس بذارین

رها
3 سال قبل

سلام من خانم هستم و۱۲ساله که در یک محله بومی ارایشگاه دارم الان در مغازه جدیدم یه سالن ۱۵متریاضافه دارم به فکرم رسید که برای خانم ها این مکان تبدیل به قهوه فروش کنم ایا به نظر شما جواب میدهد که من هزینه کنم یا خیر

امیر افشار
3 سال قبل
Reply to  نوذری

سلام آقای نوذری ممنون میشم یه شماره تماس در اختیار بنده بذارین

محمدی
3 سال قبل

ممنون بابت این همه اطلاعات. عشق کردم

مجید سیاح
3 سال قبل

آقا ما که سالهاست بازار آزاد کار میکنیم
همیشه هم جوری با مشتری برخورد کردیم که اگه یه بار اومده داخل واسه خرید ، از دفعه ی بعدی تنها واسه خرید نیومده ، اومده که چارتا کلام حرف بزنه ، بگه و بخنده …
ادب و مهربونی همیشه جوابه 👍
بازم دمتون گرم با این مطالب درجه یکتون 🙏

حبیب
4 سال قبل

سلام به همه ای دوستان قهوه
بزارید چند جمله مفید و کامل بگم از
رمز کاسبی و مشتری داری
دیل کارنگی میگه رابطه با مشتری باید رابطه واقعی مثل دوست باشه باید واقعا احساس دوستی رو بتوانید به مشتری انتقال بدید کتاب آئین دوست یابی اقای دیل کارنگی کتاب بسیار مفیدی تو این زمینه خوب گوش کنید از ته دل و روراست باشید واقعا احترام بزاریدمثل اینکه بهترین دوستت رو دیدی اگر واقعا چنین اتفاقی رو بتوانید عملی کنید شما به شعبه های زیادی نیاز دارید تا از پس دوستانتان بر بیاید

حمید
4 سال قبل

درود وسپاس
ممنون از مطالب اموزنده و عالی شما ، به من خیلی کمک کرد ، مخصوصا نحوه برخوردبامشتری

فاطمه مومن زاده
4 سال قبل

سلام عالی بود من هم تقریبا این کارها رو انجام می دم ولی مشتری خیلی کم دارم

لیلا
4 سال قبل

سلام خیلی خیلی ممنونم از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتید، من یک سوال دارم یه مغازه نسبتا شیک داریم تو جاده تهران به شمال دنبال ایجاد شغل هستیم که دوستی قهوه فروشی رو پیشنهاد دادن ، حدود دویست متر قبل از این مغازه یک دکه کوچیک سرو قهوه اسپرسو هست که گویا تراکنش دستگاه پوزش خیلی بالاست طوریکه سرویس دهنده دستگاه پوز ادعا میکرد در ماه پونزده میلیون تومن دخل داشته ، سوالم این هست با توجه به دکه این قهوه فروش و موقعیت مکانی مغازه ما بنظر شما آیا ایجاد این شغل ریسک بالایی داره یا نه ؟ آیا میشه موفق شد ؟

علی حسین پور
4 سال قبل

سلام و خسته نباشید به اساتید بزرگوار واقعا دمتون گرم بابت این همه راهنمایی دقیق و عالی تون من چند ماهه تصمیم جدی گرفتم بعد گذراندن کامل دوره ها تو شهرمون که زیادم بزرگ نیست اصلا همچین صنفی هم نداره باز کنم ولی میخوام هم لوازم و وسایلش قهوه هم مشتری سرپایی سرو داشته باشم خیلیم به این کار علاقه دارم بعدا انشالله با راهنمایی و یاری شما اساتید حرفه ای وعزیز کارمون رو رونق میدیم .قسمت بشه مزاحمتون میشم حضوری منم آقای حسین پور ترک زبان از منطقه آزاد ماکو مرز ترکیه .
تشکرات فراوان🙏❤

مهدی
4 سال قبل

سلام
دقیقا با نظر شما موافقم چرا که قهوه فروشی هایی رو دیدم که از این راه و چندین راه دیگه جذب مشتری فراوان داشتند

Majid
4 سال قبل

با سلام مطالب عالی بود 👌 😍
و مطمئنا هر چه‌قدر بیشتر مطالب این شکلی بخونیم قطعا بهتر میتونیم با مشتریا برخورد درستی داشته باشیم و بهتر بفهمیم شون و این فوق‌العاده ست👌

سعید
4 سال قبل

با سلام
آیا راه اندازی کافه در محله هم ارزش دارد
البته ناگفته نماند در شهر ما خیلی کافه هست
حتی در محله ها
من مغازه از خودم هست دو تا کنار هم ۱۵و۳۶متری،اما محله ای هست، یعنی جلو خونه هست، خیابان پر رفت و آمدی نیست، قبلا سوپرمارکت بوده، ممنون میشم جواب بدین

سالار
4 سال قبل

من با سابقه زیادی که داخل فضای مجازی دارم متنی به این شیوایی ندیدم واقعا فن بیانتون قوی و ارایه موضوع و مطلبتون عالی و نکته هاتون درست بود.باعث خرسندی ما هست که این راهنمایی های زیباتونو در اختیار جوونا میزارین.شاد و موفق باشید در درگاه خدا🙏

ابوالفضل
4 سال قبل

منم میخوام پایین شهرمشهدمغازه قهوه فروشی بزنم یکم دودل هستم

امیرعلی
4 سال قبل

سلام دوست عزیز.خیلی خوشحال میشم اگه بتونم شماره تماستونو داشته باشم.تشکر

Rasool
4 سال قبل

بسیار مفید بود
سپاس

علی
4 سال قبل

سلام،من میخام یه کافه کوچولو توی یه باشگاه بدنسازی راه اندازی کنم،ولی بدجور میون دوراهی موندم که بزنم یا نه،آیا توی این شرایط درسته یانه؟!!

شادمهر
4 سال قبل

خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی عالی توضیح دادی

امید
4 سال قبل

خیلی عالی توضیح دادی

امید رضایی
3 سال قبل
Reply to  امید

درود بر شما،توضیحات شما و نحوه آموزشتون شبیه کوچ ها هست واین خیلی عالیه من سه شغل فعال دارم و چهارمین شغلی رو که با توجه به پتانسیل و علاقه مردم محل زندگی میبینم شغل کافی قهوه هست البته منطقه ما پر شده از قهوه فروشی ولی کاری که من در نظر دارم انجام بدم متفاوت بودن کار نسبت به بقیه هست و قبل از شروع علاوه بر برنامه هایی که جهت جذب مشتریان دارم از مشتریان همجوار سوال میکنم بیشترین چیزی که شما رو جذب می‌کنه چیه?جوابهاشون خیلی جالب و راهگشا جهت جذب مشتریها با سلیقه های مختلف هست که به نظر من خیلی تاثیر گذار هست چون هدف جذب مشتری و رضایت مشتریان هست