🎙پادکست کافیا | اخبار و اتفاقات دنیای قهوه

اپیزود 12 | تاریخ ضبط: 4 آبان 403
🔻موضوعات

▫️ ماشین اسپرسوی مخصوص ماشین‌بازا 🚘

▫️ مک‌دونالدز چطور با یک جمله فروش‌شو بیشتر کرد! 🧐

▫️ آقا یه لاته بده، بدون شیر! (ترند جدید دنیای قهوه) 🥛

————
🕑 10 دقیقه

بشنوید 👇

لینک سایر قسمت‌ها

متن این قسمت از اخبار هفتگی رو می تونید در پایین ببیینید و بخونید

سلام نوذری هستم و یه قسمت دیگه از پادکست کافیا با تازه‌های دنیای قهوه

ابتدا با یه خبر جالب از همکاری لامارزوکو و پورشه شروع می‌کنیم بعد یه ترند توی دنیای قهوه رو بررسی می‌کنیم که به زودی به ایرانم میاد و در آخر یه داستان از اینکه مک دونالد چطور تونست با یه جمله فروششو بیشتر می‌کنه رو برای شما تعریف می‌کند

آیتم اول

خبر اومد که لامارزوکوس سازنده معروف ایتالیاییه دستگاه اسپرسو ساز با پورشه خودروساز مطرح و اسپرت آلمانی. قرار یه ماشین اسپرسو بدم بیرون که با الهام از ماشینهای پورشه طراحی شده اینجوری که وقتی این دستگاه رو ببینی اونایی که حالا پورشه دارن یا پورشه دوست دارند یاد این ماشین می‌افتند رنگ و خط بغل دستگاه کاملاً شبیه پورشه مدل ۹۱۱ یعنی رنگ خاکستری با خط بغل آبی و قرمز معروفش و جالب اینجاست که شیرهای دستگاه هم شبیه دستگیره‌ها و پیچ‌های پورشه طراحی شده. حالا عکسشو می‌زنیم تو پیج کافیا که ببینید جالب اینجاست که طبق این قرارداد لامارزوکو قراره فقط ۹۱۱ عدد از این بسازه ۹۱۱ به نشانی مدل ۹۱۱ پورشه البته من نه پورشه دارم نه پورشه ۹۱۱ رو می‌دونم چیه اما این همکاری یه چیز جالب بهم یاد داد اینکه نوآوری همیشه توی تکنولوژی های عجیب و غریب نیست. لامارزوکو تو این برنامه نیومده یه دستگاه جدید با قابلیت عجیب و غریب بزنه فقط سعی کرد همون دستگاه رو شبیه پورشه کنه تا ماشین موقع کار کردن با این ماشین اسپرسو حس و حال پورشه داشتن براشون تداعی بشه راستی اگه خواستید عکس‌های این مدل اسپرسو ساز رو ببینید همین لینیا میترا تو پیج کافیا که میزاریم اما اگه خواستید بیشتر سرچ کنید درباره این میتونید به انگلیسی سرچ کنید لامارزوکو میترا میکرا مثل میکرو ولی آخرش ای داره. فقط من آخرش نفهمیدم پورشه درسته یا پورشه؟ آدم یاد لاته و لته میوفته :))

مطلب مرتبط: بهترین اسپرسوساز صنعتی چه دستگاهی است؟ مختص بازار ایران   | دیگر مقالات مربوط به اسپرسوساز صنعتی در کافیا

آیتم دوم

اما ترند جدیدی که قراره در موردش صحبت کنیم درباره شیر هست شیر همیشه همراه قهوه بوده و خواهد بود شیر در کنار قهوه نوشیدنی کاملاً جدید و با حس و حال متفاوت به ما میده یه نوشیدنی مخملی روشن با یه طعم بهشتی.

اما نوشیدنی بهشتی با معده هرکس سازگار نیست بعضیا با لاکتوز شیر مشکل. بعضیا به خاطر رژیم غذاییشون حالا یا باورهای گیاهخواری که چند سالی مد شده با شیر حیوانی مشکل دارند اما صنعت و تجارت برای هر چیزی راه حل داره راه حل شیرهای جایگزینه شیرهای غیر لبنی یا گیاهی مثل شیر سویا شیر بادام شیر نارگیل.

این ترند خیلی وقت نیست که توی استارباکس راه افتاده و بسیاری از کافه‌های زنجیره‌ای و غیر زنجیره‌ای هم به درخواست مشتریاشون. به استفاده از شیرهای گیاهی رو آوردن البته شیرهای حیوانی و حالا شیر گاو اینا که سر جاشه شیر گیاهی بر اون دسته که با شیر گاو مشکل دارند اینا به مشتریاشون حق انتخاب میدن و مشتری میتونه انتخاب کنه که مثلاً لاتشو با شیر معمولی گاو براشون بزن اون کافه داره باریستا یا مثلاً با شیر بادام شیر سویا شیر نارگیل البته با تولید شیرهای گیاهی تو ایران که اخیراً هم زیاد شده کافه‌های پیشرو تو ایرانم این مسیررو شروع کردن خلاصه توصیه می‌کنم اگه توی شهرهای بزرگ یا حتی شهرهای متوسط کافه دارید و دارید کار می‌کنید. و هنوز به سمت شیر گیاهی نرفتید به نظرم وقتشه شروع کنید یه چندتایی شیر گیاهی بگیرید بذارید تو یخچال و توی تبلیغات و تو منوتون تاکید کنید که از این به بعد با شیر گیاهی هم سرو دارید مطمئن باشید به زودی متقاضیان خاص این نوع شیر سروکله‌شون پیدا میشه.

مطلب مرتبط: شیر غیرلبنی چیست؟

آیتم آخر

بخش آخر این اپیزود همونطوری که گفتم می‌خوام ماجرای جمله جادویی مک دونالد رو که باعث شد فروشش ۳۰ درصد بیشتر بشه رو براتون تعریف کنم اون جمله جادویی اینه سیب زمینی سرخ کردن براتون بذارم مکدونالد تو سال‌های اول کارش به فروشنده‌هاش یاد داده بود که موقعی که دارید سفارش مشتری رو می‌گیرید. وقتی مشتری برگر سفارش داد بعدش خیلی ساده ازش بپرسید که سیب زمینی هم براتون بذارم؟

بعدها مشخص شد که میلیون‌ها نفر که فقط برای خرید همبرگر اومده بودن مک دونالد با همین درخواست ساده سیب زمینی هم به سفارشون اضافه کردن و این باعث فروش بیشتر مک‌دونالد توی همه شعبه‌ها شده بود نمی‌دونم هنوزم این ترفند تو مک‌دونالد استفاده میشه یا نه، اما این نوع ترفند توی دانش فروش بازاریابی یه اسم داره برای خودش: بیش فروشی یعنی کاری کنیم که مشتری توی هر سفارشش مقادیر بیشتری بخره یا مبلغ بیشتری به ما بده.

یه اسم دیگه هم در کنار بیش فروشی استفاده میشه که بهش میگن جانبی فروشی اینم یه نوع بیش فروشیه که سعی میکنه به مشتری چیزای دیگه‌ای علاوه بر سفارش اصلیش بهش بفروشه بذارید.

مثال بزنم: اگه شما تو کافه مثلاً هنوز تک و دوبل رو جدا از همو با دوتا نرخ می‌فروشید وقتی منو مشتری برای اسپرسو تک میام پیش شما و شما به جاش به من دبل میدید اینجا شما از تکنیکی بیش فروشی استفاده کردید یعنی من قرار بود یه اسپرسوی سینگل بخرم به قیمت مثلا ۳۰ هزار تومن اما شما منو راغب کردید که اسپرسوی دبل بخرم ۵۰ هزار تومن. یا مثلاً برای اسپرسو اومدم کلاً و شما منو بردی سمت لاته یا من روبوستا سفارش دادم یه اسپرسو روستا و شما برام عربیکا زدی که گرون‌تره.

خلاصه هر روشی که باعث بشه من جنس گرون‌تر شما رو بخرم یا از همون جنس مقدار بیشتری بخرم اینو بهش میگن بیش فروشی.

اما مثال برای جانبی فروشی فروش سیب زمینی سرخ کرده رو که گفتم الان در کنار برگر این یه مثال واقعی از جانبی فروشیه مثال توی کافه‌اش این میشه که من اخیرا رفتم یه کافی شاپ توی حافظه شیراز و اون ویتر اون گارسون وقتی بهش گفتم که لطفاً یه اسپرسو ۷۰ عربی برای من بیار گفت که کیک شکلاتی‌مون عالیه‌ها تازه و بسیار هم خوشمزه و من که کمی هم احساس گشنگی می‌کردم تسلیم شدم در واقع اون ویتر موفق شده علاوه بر سفارش اصلی من، یعنی اسپرسو، یه آیتم جانبی یعنی کیک هم به من بفروشه به این کار میگن جانبی فروشی.

دیگه خودتون می‌تونید کلی برای خودتون مثال بزنید. اما هدف من از گفتن این موضوع این بود که امروز یه چند دقیقه‌ای بشینید و فکر کنید که از فردا من از کدوم یکی از این دو تکنیک پیش فروشی یا جانبی فروشی می‌تونم استفاده کنم و فروش هر روزم رو بیشتر کنم؟

 یه بار دیگه میگم، بیش فروشی یعنی فروش چیزایی گرون‌تر یا تعداد بیشتری از همون چیز. و جانبی فروشی یعنی فروش چیزهای دیگه علاوه بر سفارش اصلی.

البته دقت کنید که کارای حالا چه پیش فروشی چه جانبی فروشی معمولا به اختیار خود مشتریه در واقع حالا ما یا دعوت می‌کنیم یا پیشنهاد میدیم یا یک جوری جذاب می‌کنیم این پیشنهاد مونو که مشتری بره به سمت اینکه بیشتر از ما بخره

مطلب مرتبط: افزایش فروش کافه

پایان.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
0 نظرات
جدیدترین
قدیمی‌ترین .
Inline Feedbacks
View all comments