🎙پادکست کافیا | اخبار و اتفاقات دنیای قهوه
اپیزود 19 | انتشار: 30 آذر 403
🔻موضوعات
▫️ مگه موضوعی مهمتر از اوضاع قیمت قهوه داریم؟ 😕
🔸چند راهکار برای مدیریت قیمت این روزها
🔹 سه ترفند که استارباکس در دوران رکود اقتصادی آمریکا استفاده کرد
————
🕑 10 دقیقه
بشنوید 👇
لینک سایر قسمتها
- پادکست | با افزایش قیمت قهوه و هزینههای اداره و اجاره کافه چه کنیم؟
- پادکست | اخبار بازار قهوه – قسمت اول اردیبهشت 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه – قسمت دوم اردیبهشت 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه- قسمت سوم اردیبهشت 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه – قسمت چهارم خرداد 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه- قسمت پنجم- خرداد 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه- قسمت ششم- تیر 1403
- پادکست | اخبار بازار قهوه – قسمت هفتم – مهر 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 11 | مهر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 12 | آبان ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 13| آبان ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 14 | آبان ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 15 | آذر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 16 | آذر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 17 | آذر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 18 | آذر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 19 | آذر ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 20 | دی ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 21 | دی ماه 1403
- پادکست کافیا | اخبار بازار قهوه – اپیزود 22 | دی ماه 1403
متن این قسمت از اخبار هفتگی رو می تونید در پایین ببیینید و بخونید
سلام نوذری هستم و یه قسمت دیگه از پادکست کافیا با تازههای دنیای قهوه.
آیتم اول: چالش افزایش قیمت قهوه و راهکارهای مدیریت آن
این هفته فقط دوتا آیتم داریم که هر دو هم درباره موضوع داغ این روزهاست یعنی افزایش قیمت قهوه و چالشهای کافهها برای مواجه شدن با این موضوع.
قیمت قهوه این روزا شده مثل قیمت سکه و طلا، یعنی باید هر روز چک کنی ببینی امروز چنده. خب این کارو برای کافهها سخت میکنه چون نمیدونن باید چیکار کنن: چند باید بدن؟ کمتر بدن؟ از بقیه بیشتر بدن؟ رفتار مشتری چه جوریه؟
این سوالات مخصوصاً برای کافههایی که مشتریشون حساس به قیمته خیلی هم سختتره و حساستر، چون ممکنه با ۵ تومن بالاتر مشتریشونو از دست بدن و با ۵ تومن کمتر سودشونو.
من توی اپیزود چند تا راهکار میدم و البته مخاطب این حرفها بیشتر کافههایی هستن که مشتریشون کمه و از اون طرف مشتریشون فوقالعاده به قیمت حساسه.
راهکار اول: بازی با قیمت
اولین راهکاری که به ذهن همه میرسه همون بازی با قیمته. یعنی اگر احساس میکنی که ممکنه به خاطر قیمت مشتریتو از دست بدی، شاید بتونی کمی با قیمت بازی کنی و مثلاً اونو کمتر بدی، حالا یا همسطح رقبا یا حتی کمتر از اونا.
البته من گفتم اولین راهکار، اما درستتر اینه که بگم آخرین راهکار، چون کاهش قیمت یا ثابت نگه داشتن قیمت در وقتی که قیمت خرید خودت رو به بالاست یعنی مستقیماً داری از سود خودت میزنی. یه جورایی این کار سیگنال ضعف هم هست. همین که داری تو ارزونتر میدی، به هر حال به خودی خود یه جورایی عقبنشینی هم حساب میشه. پس بهتره اینو به عنوان آخرین راه حل بهش نگاه کنیم.
راهکار دوم: افزایش ارزش به جای کاهش قیمت
یه راه حل اینه که به جای کم کردن قیمت، ارزش رو برای مشتری بیشتر کنیم. مثلاً همین روزایی که قهوه معمولی هم قیمتش خارج از حد تحمله، تو بیا چیکار کن؟ بیای قهوه بهتری بگیری و با همون قیمت بدی به مشتری.
مثلاً اگر الان میخری ۶۰۰ تومن و میدونی قهوه هفتصدی بهتره، بری همون هفتصدی رو بخری. در این حالت قیمت فروش تو با بقیه یکیه اما خودت حدس میزنی که اونا این قهوه تو رو ندارن.
راهکار سوم: ارائه پیشنهادهای ویژه برای مشتریان ثابت
بعضیا ممکنه برای اینکه مشتری در مجموع فکر کنه که قیمتهای جدید خیلی به ضررش تموم نشده و ما حواسمون به جیب اون هم هست، به جای اینکه بیایم از سود خودمون یعنی از در واقع قیمت قهوه بزنیم، بیایم به مشتریهای ثابتمون یه چیز بیشتری بدیم.
مثلاً یکی از دوستان تو کانال کافیا پیشنهاد کرده بود: گفته بود بیایم به ازای هر ۵ بار خرید یا هر ۱۰ بار خرید یک قهوه رایگان به مشتری بدیم.
مثلاً اگر من بخوام پنج بار رو در نظر بگیرم، اگر هر ۵ بار که مشتری میاد پیش من، قهوه شماره ششمش مثلاً رایگان باشه، انگار من حدود مثلاً ۱۵ درصد دارم از سودم میدم به مشتری چون یکی از این قهوهها در واقع کامل رایگان هست.
این ۱۵% در اون حالتی که مشتری در واقع ارتباط برقرار کنه و مشتری ثابته، شاید بهتر باشه از اینکه من بیام مثلاً دو سه تومن از قیمت کم بکنم. البته این قاعدتاً برای کافههایی هست که مشتری ثابت دارند و مشتری گذری خیلی این روش روشون جواب نمیده.
جمعبندی
خلاصه اینکه میخوام بگم روشها زیاده و ممکنه خودتون هم چیزهای مختلفی به ذهنتون برسه. بعد بر اساس شرایط خودتون، بر اساس اینکه مشتریتون ثابته یا گذریه، دید مشتری به شما چیه، مشتری چقدر از قیمت بقیه رقبا خبر داره، چقدر داره گلایه میکنه، چقدر احساس خطر میکنی که ممکنه دیگه نیاد، باید فکر کنید:
- آیا چیزی به قهوهام و به سرویسم اضافه کنم؟
- اون خوشحالتر میشه؟
- بیام مثلاً از روشهایی مثل ۵ به یک یا ده به یک رایگان استفاده کنم؟
- آیا بیام قهوه بهتری بخرم؟
- یا نه، هیچ کدوم از این روشها جواب نمیده الا اینکه من بیام و قهوهمو ارزونتر بدم؟
مثلاً بقیه دارن میدن ۳۵ تومن، من بدم ۳۰ تومن تا این شرایط بخواد بگذره.
آیتم دوم: درسهایی از استارباکس در بحران اقتصادی ۲۰۰۸
همونطور که گفتم، این آیتم هم بیربط به بحث قیمتها و این چالشهای کافهها نیست.
من روز داشتم کتاب خاطرات استارباکس رو میخوندم، مدیرعامل استارباکس، و داشتم چک میکردم ببینم سال ۲۰۰۸ که یه بحران اقتصادی عجیبی تو آمریکا اتفاق افتاده بود، این برندها و این شرکتها چیکار میکردن.
خب سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ یه بحران اقتصادی و یه رکود اقتصادی سنگینی تو اقتصاد آمریکا حاکم شد. تو همون ایامم استارباکس به شدت تحت فشار بود و عملاً تو ضرر بود.
چرا؟ چون استارباکس قیمتاش به نسبت بقیه رقبای زنجیرهای مثل دانکین دوناتس و مککافه بیشتر بود و نسبت به قهوهها و کافههای محلی هم که خیلی بیشتر بود. کلاً یک کافه زنجیرهای لاکچری به حساب میاد استارباکس.
اقدام اول: برنامه ساعت خوش (Happy Hour)
استارباکس اعلام کرد که در ساعات خاصی از روز، همه شعب توی آمریکا قهوه نصف قیمته. مثلاً تو بعضی از شعب میگفتن که بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح هرکی مراجعه کنه قهوهاش نصف قیمته یا سه و چهار.
این کار تو تایمهایی که در واقع تایم خلوتی کافهها بود، کمک میکرد برای کسی که قیمت عادی استارباکس براش زیاد بود ولی عادت کرده بود به استارباکس و به قهوه استارباکس، اون ساعتها بره و قهوه نصف قیمت بخوره.
اقدام دوم: اضافه کردن لاین نوشیدنی اقتصادی
استارباکس اومد یه تعدادی نوشیدنی اقتصادی توی منوهاش گنجوند. مثلاً یه قهوه سیاه خیلی ساده (بلک کافی) به قول خودشون، بدون هیچ گونه اضافات و در حجم کم.
این نوشیدنی به نسبت قهوههای رایجش و اقلام روتینش ارزونتر بود که افرادی که عاشق استارباکس بودن و پولشون نداشتن، دوباره بتونن بیان استارباکس ولی قهوه ارزونتری بخورن و برن تا این ارتباطاتشون با استارباکس قطع نشه.
اقدام سوم: ورود به بازار قهوه فوری
استارباکس دید که یه تعدادی از مشتریها دیگه اصلاً کافه نمیان. نه تنها استارباکس، بلکه هیچ کدوم از کافههای دیگه.
اما به هر حال اینا عادت دارن به قهوه و میان قهوه فوری میخرن و میبرن خونه استفاده میکنن. به خاطر همین استارباکس فضا رو مساعد دید و سر یه لاین قهوه فوری زد و فرستاد توی قفسه فروشگاهها و سوپرمارکتها.
چون خوشنام بود، خیلی راحت مردم تونستن اعتماد بکنن و قهوه فوری استارباکس رو بخرن و ببرن خونه استفاده کنن.
خوب امیدوارم که استفاده کرده باشید. ایام خوبی رو براتون آرزو میکنم. امیدوارم که این روزها هم بگذره و یه شرایط اقتصادی استیبل و پایدار و خوب برای همه دوستان و همه هموطنان اتفاق بیفته.
زمستون خوبی داشته باشید 😊