قبل از راه اندازی خط تولید و رست قهوه این مطلب رو حتما بخونید.
اینجا به شما میگیم که سود رست قهوه چقدره و چطور با یک روش ساده سود رو حساب کنید.
فرمول محاسبه سود رست قهوه
برای اینکه ببینم روی هرکیلو چقدر سود میکنیم اول باید هزینه تمام شده رو حساب کنیم.
سادهترین فرمول هزینه تمام شده اینه:
- منظور از هزینه سوخت، تبخیر رطوبت دانه سبز است که حین رست اتفاق می افتد و باعث میشود وزن قهوه رست شده کمتر از وزن دانه سبز شود.
- معمولاً 20 درصد وزن دانه سبز، حین رست از دست میرود
مثال:
فرض کنید قراره 100 کیلو ویتنام رست کنید و قیمت دانه سبز ویتنام کیلویی 350 هزار تومان باشه.
قیمت صدکیلوش میشه 35 میلیون و 20 درصدش هم میشه 7 میلیون.
در نتیجه هزینه رست میشه:
35،000،000 + 7،000،000 =42،000،000
یعنی شما که صد کیلو دونه سبز خریدید 35 میلیون، با هزینه رستش پای شما درمیاد 42 میلیون.
اما شما هزینههای دیگه هم دارید. مثل هزینههای بسته بندی، اجاره، حقوق پرسنل و برق و گاز و غیره.
باید این هزینه رو هم به هزینه بالا اضافه کنید تا هزینه تمام شده دربیاد. اما چقدر؟
چقدر باید روی قهوه بکشیم؟
دو جور قیمت گذاری داریم: قیمتگذاری رقابتی و قیمت گذاری با سود دلخواه
روش اول: قیمت گذاری رقابتی
قیمت گذاری رقابتی یعنی اینکه ببینم رقیب اصلی ما با چه قیمتی کار میکند و ما هم به همان قیمت بفروشیم.
مثلاً اگر رقیب قیمتش 500 باشه، حتی اگه قیمت تمام شده ما 490 هم باشه، مجبوریم ما هم بدیم 490 و یه سود خیلی خیلی کم ببریم.
اینجا تقریباً دست ما برای افزایش قیمت بسته است و بیشتر از اینکه به فکر افزایش قیمت باشیم باید به فکر کاهش هزینهها باشیم.
به این مثال خوب دقت کنید:
مثلاً اگه ماهی 10تن رست میکنیم و قیمت تمام شده این ده تن بشه 4 میلیارد و 900. ما فقط 100 میلیون داریم که باید توی این صد میلیون همه هزینه ها به ضاافه سود خودمون رو درنظر بگیریم. مثلا اگه ماهی 50 میلیون هزینه ثابت داشته باشیم (حقوق و اجاره و غیره) فقط 50 میلیون برامون سود میمونه. تازه مالیات سرسال و هزینه های دیگه هم هست.
اینجا اگه دنبال سود بیشتر باشیم و قیمت گذاریمون رقابتی باشه، نمیتونیم گرونتر بفروشیم. تنها راه حل اینه که یا ارزونتر بخریم یا هزینه هامون رو کم کنیم. مثلاً نیرو کمتر بگیریم یا کارهای دیگه.
روش دوم: قیمت گذاری با سود دلخواه
توی این حالت، ما فقط به قیمت رقیب نگاه نمیکنیم، بلکه سود دلخواه و موردنظرمون هم برامون مهمه.
پس ناچاریم قیمت رو بیشتر از رقبا درنظر بگیریم. یا حداقل از رقبای ارزون فروش بیشتر بدیم.
این کار اما به این راحتی نیست و باید ارزش محصول مون رو هم درنظر مشتری ها بالاتر ببریم وگرنه مشتری حاضر نیست بی علت از ما گرونتر بخره.
دراین شرایط باید از روشهای زیر استفاده کنیم:
- بالابردن کیفیت محصول با تهیه دان سبز بهتر
- بالا بردن کیفیت بسته بندی
- شرکت در نمایشگاهها
- تبلیغات حرفهای
- نشان دادن کلاس کاری در رفتار همکاران، در شرکت، در فروشگاه، در سایت و خلاصه در هرجایی که مشتری ما را میبیند.
سوالات پرتکرار درباره سود رستری
سو رستریهای دیگه چقدره؟
توی این جدول سود تقریبی انواع رستری رو ببینید:
نوع رستری | حجم فروش در ماه | درآمد تقریبی |
کافه رستری | به اندازه سرو خودش و کمی بیشتر | ماهی 10 میلیون |
رستری محلی | ماهی 4-3 تن | ماهی 50 میلیون |
رستری منطقهای | ماهی 10 الی 20 تن | ماهی 200 میلیون |
رستری کشوری | ماهی 100 تن به بالا | ماهی 2 میلیارد به بالا |
اگه بدهیم رستری های دیگه برامون رست کنن، هزینه اش چقدر میشه؟
در حال حاضر رستری ها کیلویی 15 الی 20 هزارتومان رست میکنند.
بقیه مطالب مهم و مفید برای راه اندازی رستری رو از دست ندید!
» راهنمای صفر تا صد راه اندازی رستری قهوه به زبان ساده
» چه تجهیزات و وسایلی برای رستری نیازه؟ + قیمت روز
» راهنمای گرفتن مجوز رستری قهوه : شرایط مدارک و هزینه های مجوز رستری